T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
GÜMÜŞ-GÜMÜŞHACIKÖY TARİHİ
GÜMÜŞ
Gümüş, Anadolu’daki en eski yerleşim alanlarından biridir.
İlk Tunç Çağı dönemlerinde Gümüş ve çevresi, büyük atölyelerin toplandığı bölge olmuş, Gümüş’te bulunan eserler Anadolu madenciliği ve metalürjisine ait çok önemli bulgular sunarak, yapılan madencilik aktiviteleri Eskiçağ dünyasına, önemli bir gelir kaynağı oluşturmuştur. Anadolu’da henüz yazının olmadığı MÖ 3. binyıl ve öncesinde de, Gümüş’teki madenlerin kullanıldığı tespit edilmiştir. Karlık Tepe, Kale Tepe, Çadır Düzü mevkilerinde yoğun madencilik faaliyeti söz konusudur.
Hüseyin Hüsameddin, bu kasabaya H.375(985-986) yılından itibaren Gümüş denilmeye başlandığını ifade eder. Aynı zamanda bazı ulemâ, kasabanın adını Araplaştırarak, Arapça uyarlaması ile; Kumus /Kumis/Fizza / Fidde/Fodda olarak adlandırmış, Mengirye (Mangarya),Gümüş Pazar, Kasaba-i Gümüş gibi isimlerle de anılmıştır. Ünlü gezgin İbn-i Battuta 1332 tarihinde ziyarette bulunduğu, Gümüş için “Medinetû Gümüş” adlandırmasını kullanmıştır.
İslâmiyet buraya 4.ncü yüzyılda “Havarzin Türkleri “ ve diğer Türk grupları tarafından gelmiş, Türklerin Anadolu’ya gelmesiyle önce Danişmendi’lerin daha sonra Anadolu Selçuklu Devleti’nin hakimiyetine girmiştir. Melik Danişmend Ahmet Gazi 1075’de, Amasya’yı aldıktan sonra Hamamözü üzerinden Gümüş’ü fetih ederek, Hacıköy’den geçip Vezirköprü, Durağan, Boyabat üzerinden Kastamonu’ya ulaşmıştır. Türk Destanlarından Danişmend Gazi Destanı, “Danimend-nâme”de Gümüş Kasabası’nın isim alışı ile ilgili rivayetlere yer verilmiştir.(1075 de,Gümüş için, Süleyman Ribâtı denmiştir)
Burada, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde Gümüş Sikke(para) basılan, darphane bulunmakta idi. (IV.Kılıçarslan 1263 de Gümüş Darphanesinde “Gümüş Sikke” darp ettirmiştir). Gümüş bölgesi zengin gümüş rezervi ile, Osmanlı darphanesi için de, önemli merkezlerden birisi olmaya devam etmiştir. Gümüş madenleri idari açıdan Sivas vilayetine bağlı olup mali açıdan Darphâne-yi Amire tarafından yönetilmekteydi. Hususi bir kanunnamesi olmayıp mevcut maden kanunları çerçevesinde idare edilmiştir. Gümüş, Selçuklu emirlerinden “Emir Gümüşlü”nün gayretleriyle gelişmiştir.
Selçuklular ekonomik mübadele aracı olarak da önem taşıyan gümüş ya da özellikle dokuma sanayinde boya maddesi olarak kullanılan stratejik değere sahip maden kaynaklarını, teknolojik olanaklar düzeyinde bölgelerarası ticaret taleplerinin karşılanmasına yönelik olarak işletmişlerdir. Gümüş de, bu stratejik değere sahip az sayıdaki yerleşmeler arasında yer almıştır.
Evliya Çelebi, Gümüş halkının kaleyi, gümüş kap kacak hediyelerle Yıldırım Beyazıt Han’a teslim ettiğini(1386),100 akçe karşılığında iltizama verildiğini, mültezimin her sene devlete 70 kantar saf gümüş ile 1.000 çift gümüşlü at çulu ödediğini yazmaktadır. Ayrıca kuyumcuların bu saf gümüşü alıp yüz dirhemine on dirhem saf bakır karıştırıp damgalanmaya gönderdiğini ve şehrin bütün halkının bu gümüş madenlerinde çalıştığını nakleder.
Gümüş Şehri 1520 tahririnde 16, 1576 tahririnde 19 mahalleye sahiptir.1520 yılında şehir ve köylerde yaşayan tahmini nüfus 3589 kişi iken,1576 yılında %84 oranında bir artışla 6602 kişiye yükselmiştir.
Osmanlı merkezi yönetimi, madenlerden en üst düzeyde, ürün elde edilmesini sağlayıcı birtakım tedbirler alma yoluna gitmiştir ki, biz, bu tedbirlerin ilk defa, 19 Mart 1775 tarihinde yayınlanmış olan bir ferman ile gündeme gelmiş olduğu düşüncesindeyiz.
Şehirdeki maden üretimini artırmak için Gümüşhane’de ve Kayseri’de yetişmiş usta madenciler bölgeye getirilmiştir. Kayıtlara göre 1809 yılında, “sim-i mahlut” olarak belirtilen gümüş içerikli altın- kurşun miktarı yaklaşık 41 bin dirhemi aşmıştır. Maden fenni hakkında mâlumatı olan,kaplumbağa tebiyecisi tablosunun ressamı Osman Hamdi Bey’in babası 1877-1878 tarihleri arasında Osmanlı’da, Sadrazam’lık yapan ,Miralay Mühendis Edhem Bey’in, 21 Temmuz 1842’de Gümüşhacıköy Maden-i Hümâyûnu’na müdür olarak tayin edilmesi önemlidir.
İlk düzenli nüfus sayımının yapıldığı 1831 yılında, Gümüş Madeni Amasya Sancağı’na bağlı bir kaza merkezidir.1847 ‘de Amasya ve Çorum Sancağının birleştirilmesi ile Gümüşhacıköy “Hacıköy” olarak, Gümüş ise “Gümüş ma’a Kabakoz” olarak 1856 tarihine kadar, kazalar içerisinde yer almıştır.
1871 yılında, Amasya Sancağına “Maden-i Sîm” kazası eklenmiştir.(Kaza statüsü verilmiştir) 1882/1883’de Maden-i Sim Kazasının merkezi Hacıköy’e kaydırıldı, Gümüşhacıköy adı ile yeni bir kaza oluşturuldu.30.07.1899 da tekrar kaza merkezinin Hacıköy’den Gümüş’e taşınması talebinde bulunulmuş,1909 da, Gümüş Madeni Kasabası nahiye yapılarak Gümüşhacıköy’e bağlanmıştır. Belediye tüzel kişiliği 29.03.2009 yılında kaldırılarak tüzel kişiliğin hukuki varlığı sona ermiştir.
GÜMÜŞHACIKÖY
Arşiv kayıtlarında “Gümüş ma’a Hacıköy” olarak geçen Gümüşhacıköy, tarihte Gümüş ve Hacıköy beldelerinin birleşmesinden oluşmaktadır.
Bu güne kadar Paleolitik, Mezolitik ve Neolitik Çağlara ait herhangi bir yerleşim yerini/yerlerini temsil eden bir buluntuya rastlanılmamıştır. Sistematik yüzey araştırmaları sonucunda, elde edilen verilere göre Hacıköy’ün, Kalkolitik Dönem’ den, Geç Antik Çağ ve sonrasına kadar yerleşime sahne olduğu anlaşılmıştır.
İlçe tarihi ile alakalı, İlk Tunç Çağı, Orta ve Son Tunç Çağlarında bölge yerleşmesinde bir süreklilik izlenmiş, M.Ö 1190 yılında Hitit İmparatorluğu’nun yıkılmasından hemen sonra Erken Demir Çağı’nın ilk safhalarında yerleşimlere sahne olmuştur.
Bunda bölgenin coğrafi yapısı önemli etken durumundadır. Gümüşhacıköy’de İlk Tunç Çağ yerleşmeleri genellikle, tarıma uygun ovalık alanlarda ve suya yakın yerlerde kurulmuştur. Buna karşılık Demir Çağ’dan itibaren Roma Dönemi Sonuna kadar yerleşmelerin ağırlıklı olarak, korunma ihtiyacı kaynaklı, tepe ile kaya üstü gibi yüksek stratejik öneme sahip korunaklı yerlerde seçilmiş olması gözlemlenmiştir.
Amasya’da Pontus Devleti kurulması ile, Amesia topraklarının kuzey kısmını oluşturan iki bölgeden birine “Diakopene/Diakope” denmiştir.(Gümüşhacıköy o dönemde, Roma Kasabası’dır).Bu bölge Gümüşhacıköy ve çevresini oluşturur. Kuzey-Doğu yarısı Gümüş, Güney-Batı yarısı ise Hamamözü Çayı Vadisi kabul edilmekte ve zengin-verimli bir bölge olarak bilinmektedir ve bereketli arazilerden oluşan bir, Territorium’dur. Diakopene’de, Roma İmparatorluk döneminin ilk iki yüzyılında, zirai üretim yaparak hayatlarını kazanan barışçıl ve zengin karekterli, üst sınıfa mensup kimseler yaşamaktaydı.
XIII. yüzyılın son çeyreğinde, Anadolu’da Kadı Burhanettin, Candaroğulları ve Karamanoğulları beyliklerinin Osmanlı devleti aleyhine faaliyete geçmeleri üzerine 1386 yılında I. Murad Anadolu’da bu beyliklere karşı fetih hareketlerine girişti. Candaroğulları Beyliği’ni hâkimiyeti altına alan I. Murad; Osmancık, Gümüş (Gümüşhacıköy) ve Amasya’nın Osmanlı egemenliğini kabul ettiklerini bildirmeleri üzerine bölgeye şehzadesi Yıldırım Bayezid’i gönderdi. 1386’da Şehzade Bayezid Amasya’ya gelerek Amasya Beyliğini Osmanlı devletine bağladı.
I. Murad zamanında merkezi Amasya olmak üzere kurulan “Rum Eyaletinin” ilk sancakbeyliğine Şehzade Bayezid’in atanmasıyla, Amasya’da “Çelebi Sultan”lar dönemi başlamıştır. Amasya’nın Osmanlı hâkimiyetine alınmasıyla Tokat ve Sivas’ı da içerisine alan “Eyalet-i Rumiye-i Suğra” eyaleti kurularak, “Paşa Sancağı” olarak adlandırılan eyaletin merkezi XV. yüzyılın ilk yarısından 1520 yılına kadar Amasya olmuştur. Bu tarihten sonra Eyalet-i Rum’un, paşa sancağının Sivas olmasıyla Amasya Sivas’a bağlandı.
Gümüşhacıköy,1520’de Amasya Sancağı İdari Taksimatında, Gaziler Ovacığı (Amasya’nın Batı Ovası) içerisinde yer almıştır.1520 Yılında Kabakoz (Kabaoğuz) Nahiyesi Kedegera (Vezirköprü) Kazasına, Gümüşhacıköy’ün bazı Köylerini de içerisine alan Gaziler Ovacığı ise şimdiki Vezirköprü İlçesinin batı bölümünü oluşturan “Kocakayası Kazasına” bağlıdır. Bu idari birimler 1520’de Canik Sancağı idari birimi içerisinde yer almıştır.
Gaziler ovacığı adlandırması, Amasya ile Suluova’nın bir kısmını, Merzifon ve Gümüşhacıköy ovasını içine alan bir adlandırmadır. Ovanın etrafı dağlarla çevrilidir. Bu dağlar üzerinde yer alan Çorum ve Mecitözü’nün bazı köyleri ile (Merzifon Gümüşhacıköy sınırında bulunan), Osmancık’ın doğusundaki birkaç köy de Gaziler Ovacığı içinde kabul edilir. Battal Gazi askerlerinin bu yörede yattığına inanılır.
Hacıköy, Amasya Sancağı İdari Taksimatında, 1576 tarihinde “Gümüş ma’a (birlikte) Hacıköy” diye geçmektedir.1684 de, Köprülü Mehmet Paşa Hacıköy’ü Kasaba haline getirmiştir.1576-77 tarihlerinde Sivas ve Amasya civarındaki yerler “Yörük Cema’atleri ve Kışlakları”olarak kayıtlanmıştır.
XIX. yüzyılın ikinci yarısında Karadeniz bölgesi şehirlerinin ekonomik yapılarıyla ilgili malumat veren Seyyah Rottiers, bu dönemde Hacıköy’ün 400 hanelik bir yer olduğu, bizzat padişah tarafından tayin edilen bir yönetici tarafından yönetildiği ve burada gümüş ve kurşun maden ocakları bulunduğunu yazmıştır.
1885-1887-1889-1891 tarihli Sivas Vilayet Salnamelerinde mezkûr kaza “Maden-i Sîm” şeklinde adlandırılmıştır. Gümüşhacıköy ismi İlk defa karşımıza kaza olarak h.1302(1885) tarihli Devlet Salnamesinde çıkmaktadır. Daha önceki Vilayet ve Devlet Salnamelerinde “Maden-i Sim Kazası” olarak geçen idari birim 1885 tarihli Devlet Salnamesi’nden sonra artık “Gümüşhacıköy Kazası “olarak geçecektir. Ancak bu durum Devlet Salnamelerinde böyle olmakla beraber Vilayet Salnamesinde biraz farklıdır. Sivas Vilayet Salnamesinde “Gümüşhacıköy” ismine kaza olarak ancak h.1321(1903) tarihli Salnâme’de rast gelmekteyiz.
Cumhuriyet Dönemi'nde yapılan idari taksimata göre; Gümüşhacıköy, Gümüş, Saraycık ve Hamamözü’nü kapsayan üç nahiye merkezi ile 56 köyden oluşan bir ilçe merkezi konumundaydı. Cumhuriyet’in ilk yıllarında ilçenin idare heyeti şu kişilerden oluşmuştur: Kaymakam; İbrahim Rüştü Bey, Mal Müdürü; Hasan Sabri Bey, Müftü; Saib Efendi, Mahkeme-i Asliye Hâkimi; Bilâl Bey, Mustantik; Ali Ömer Bey’dir.1930 yılında,İlçe adının Vilayet-i Umumi Meclisi’ne “Gümüşeli” olarak değiştirilmesi, teklif edilmiş,isim değişikliği sonuçsuz kalmıştır.
Seyyahlar Gümüşhacıköy’den geçişlerinde,Hacıköy için;
Cogionde(1547),Ağıalar(1632),AgiÇoi(1647),Ajamque(1797)gibi adlandırmalar yapmışlar, Harita ve Kartografik belgelerde ise,Hâcî (1530),Diacopene (1716), Hadji Kuei /Hadji Köi (1867) gibi isimler kullanılmıştır.
Gümüşhacıköy yetiştirdiği edebi muhitle divân ve halk şiirine katkıları olan şirin bir ilçedir. Bu katkının temel sebebi kasabada bulunan gümüş madeninin ortaya çıkardığı ilgidir. Atanan devlet yetkilileri bu zenginliği medrese, kütüphane, han, hamam... gibi eserlerle taçlandırmıştır. İstanbul yolu üzerinde olması, halk âşıklarının da, uğrak noktası olmasını sağlamış, burada halk şiirinin gelişmesine de yardımcı olmuştur, bu da, şiir ve şaire ilginin yoğunluğunu göstermektedir.
1520-2019 NÜFUS HAREKETLERİ
YIL
|
MERKEZ NÜFUSU |
KIRSAL |
AÇIKLAMA |
1520 |
GÜMÜŞ:1.883 |
1.706 |
Şehir ve Kırsal Nüfusla Birlikte :3.589 16 Mahalle,11 Köy Bir Mezra |
1576 |
GÜMÜŞ:3.807 |
2.795 |
Şehir ve Kırsal Nüfusla Birlikte :6.602 19 Mahalle, 11 Köy 2 Mezra |
1831 |
GÜMÜŞ :1.395 HACIKÖY:3.218 (Maden-i Humayuna Bağlı)
|
- - |
İslam +Reaya ile birlikte verilmiştir.Erkek Nüfusuna Yönelik İlk Sayımdır. Sayım Memuru: Divanı Humayun Kalemi Katiplerinden,Fevzi Efendi. 1831 sayımı Anadolu ve Rumeli’de yapılmıştır. Sayım, şer’i memurlarca yapılmıştır. Sayımda halk, İslam ve Reaya diye iki gruba ayrılmıştır Hıristiyanlar nüfusa ‘Reaya’ denmiştir |
1844 |
HACIKÖY:3.635 |
- |
Kazada 5 Köy ve 3 Mahalle ve 727 Hane tesbit edilmiştir. Kadınların da ilk defa sayıma dahil edildiği bir nüfus sayımı yapılmış, 1854 yılında sonuç alınamayan yeni bir girişimde bulunulmuştur ”5 Emsali” formülü ile hane sayısının 5 ile çarpımı yöntemi ile nüfusun sayısal değeri tahmin edilmektedir. |
1870 |
GÜMÜŞ :2.765 /HACIKÖY:3.902 |
- |
- |
1875 |
GÜMÜŞ ve HACIKÖY birlikte Merkez ve Kırsal :24.977 |
- |
Vital Cuinet’e göre |
1881 |
GÜMÜŞ ve HACIKÖY Birlikte-Merkez ve Kırsal :25.146 |
- |
- |
1890 |
HACIKÖY:13.800 GÜMÜŞ : 1.040
ERMENİ-GREGORYEN :2.400 E.PROTESTANLAR : 300 E.KATOLİKLER : - RUM ORTODOKSLAR (GÜMÜŞ) : 940 |
17.025
6.370 530 112
|
Vital Cuinet’e göre; 11.670-Müslüman Sünni- 5.355 Müslüman Şii 5 Bucak 80 Köy (Fransız araştırmacı ve yazardır. 18. yüzyıl başlarında Düyun-u Umumiye adına Osmanlı kentlerinin ekonomik, sosyal ve kültürel envanter çalışmalarını yapmakla görevlendirilmiştir.) |
1893 |
MÜSLÜMAN:20.247 RUM : 2.149 ERMENİ : 2.600 PROTESTAN : 150 TOPLAM :25.146 |
- |
Merkez ve Kırsal Nüfus birlikte verilmiştir. Osmanlı Dahiliye Nazırlığı tarafından 1882'de başlayıp 1893 yılında tamamlanan sayımdır. |
1897 |
MERKEZ:13.800
|
10.200 |
Tarihçi Ali Cevad’a göre 6 Nahiye 80 Köy-Nüfusun 1800’ü Ermeni ve Rum |
1903 |
GÜMÜŞHACIKÖY:27.548 |
- |
Merkez ve Kırsal Nüfusudur.20’nci Yüzyılın İlk Sayımıdır. |
1907 |
GÜMÜŞHACIKÖY:31.316 |
- |
Merkez ve Köy Nüfusudur. |
1914 |
GÜMÜŞHACIKÖY: 32.339 |
- |
Merkez ve Köy Nüfusudur.Osmanlı İmparatorluğu’nun Son Sayımıdır.1915’te 650 Hanede 4500 Ermeni Nüfusu bulunmaktadır. |
1927 |
Merkez Nüfusu : 6.139 Merkez+Kırsal :26.264 |
20.125 |
Türkiye Cumhuriyeti döneminin ilk nüfus sayımı (28.10.1927) 1927 yılında üç sayım gerçekleştirilmiş,Nüfus, Sanayi ve Tarım Sayımları yapılmıştır. (Bu sayım için Belçika’nın en iyi iki istatistik uzmanından biri olan Camille Jacquart, Türkiye’ye davet edilerek nüfus sayımı ve istatistik.konularındaki,bilgilerinden faydalanılmıştır) 1928-1929 yıllarında Gümüşhacıköy’de bulunan İlköğretim Müfettişi Remzi Bey Gümüş,Hamam ve Saraycık olmak üzere üç Nahiye ve 53 mahalle ile İlçe Merkezinde 1252 hane olduğunu ve Müslüman olmayanların sayısının 306 kişi olduğu bilgisini vermektedir. |
1940 |
GÜMÜŞ:6.590 GÜMÜŞHACIKÖY:6.999
|
- |
20.10.1940 Merkez+Kırsal:30.418 (SARAYCIK NAHİYESİ:7.368 ) |
1945 |
Merkez+Kırsal:32.841 |
- |
21.10.1945 |
1950 |
Merkez+Kırsal:36.108 |
- |
22.10.1950 |
1955 |
Merkez+Kırsal:37.165 |
- |
23.10.1955 |
1965 |
10.199 |
32.365 |
Merkez+Kırsal:42.564 |
1970 |
11.513 |
33.443 |
Merkez+Kırsal:44.956 İlçe kırsal nüfusunun en yoğun olduğu yıldır |
1975 |
12.789 |
32.272 |
Merkez+Kırsal:45.061 |
1980 |
13.492 |
33.432 |
Merkez+Kırsal:46.924 İlçe nüfusunun(Merkez+Kırsal) en yoğun olduğu yıldır |
1985 |
15.048 |
30.910 |
Merkez+Kırsal:45.958 İlçe merkez nüfusunun en yoğun olduğu yıldır. |
1990 |
14.170 |
21.055 |
Merkez+Kırsal:35.225 |
2000 |
14.057 |
15.738 |
Merkez+Kırsal:29.735 |
2007 |
12.847 |
12.785 |
Merkez+Kırsal:25.632 |
2008 |
14.873 |
10.950 |
Merkez+Kırsal:25.823 |
2009 |
14.620 |
10.615 |
Merkez+Kırsal:25.235 |
2010 |
14.525 |
10.281 |
Merkez+Kırsal:24.806 |
2011 |
14.176 |
9.212 |
Merkez+Kırsal:23.388 |
2012 |
14.028 |
9.468 |
Merkez+Kırsal:23.496 |
2013 |
14.096 |
9.367 |
Merkez+Kırsal:23.463 |
2014 |
14.263 |
8.991 |
Merkez+Kırsal:23.254 |
2015 |
14.267 |
8.676 |
Merkez+Kırsal:22.943 |
2016 |
14.450 |
8.491 |
Merkez+Kırsal:22.941 |
2017 |
14.511 |
8.301 |
Merkez+Kırsal:22.812 |
2018 |
15.191 |
8.543 |
Merkez+Kırsal:23.734 Kadın:11.867 Erkek:11.867 |
2019 |
15.281 |
8.121 |
Merkez+Kırsal:23.402 İlçe kırsal nüfusunun en düşük olduğu yıldır |
GÜMÜŞ VE HACIKÖY’ÜN TARİHSEL DÖNEM YERLEŞİM STATÜSÜ
(M.Ö.) 5500 3000 |
KALKOLİTİK ÇAĞ |
3000 2500 |
İLK TUNÇ ÇAĞ |
2500 2000 |
ORTA TUNÇ ÇAĞ(HATTİ ÜLKESİ UYGARLIĞI) |
1200 |
GEÇ HİTİT |
750 |
FRİG’LER(DEMİR ÇAĞI) |
700 |
LİDYA’LILAR |
676 |
KİMMERLER(DEMİR ÇAĞI) |
675 |
İSKİTLER(SAKA – ALAN TÜRK’LERİ) |
585 |
MED EGEMENLİĞİ (Kısa Sürelidir) |
547 |
PERS’LER (SASANİLER) (250 Yıl Boyunca Kappadokia Satraplığı’nın Doğu Sınırları içerisinde) |
323 |
HELLENİSTİK ÇAĞ |
301 |
DİAKOPENE (GÜMÜŞHACIKÖY) PONTUS DEVLETİ-ROMA KASABASI (m.ö.301-291-63) (Pers Kökenli Mithridates Ktistes Pontus İmparatorluğunu Kurarak Amasia’yı Başkent Yaptı) |
(M.S.) 140 |
ETONİA (GÜMÜŞHACIKÖY) ROMA İMPARATORLUĞUNUN GÖZDE ŞEHRİ |
395 |
DOĞU ROMA(BİZANS İMPARATORLUĞU) |
451 |
PEÇENEKLER |
712 |
EMEVİLER (Kısa Sürelidir) |
717 |
BİZANS DÖNEMİ(Tekrar) |
1075 |
SELÇUKLULAR ve GÜMÜŞ’ÜN FETHİ (Danişmend Melik Gazi),Gümüş bu dönemde Süleyman Rîbatı ve Kasaba-i Gümüş olarak bilinmektedir) |
1101 |
HAÇLILARLA SAVAŞ (Merzifon Ovası) |
1146 |
SULTAN MESUT DÖNEMİ |
1155 1192 |
SULTAN II.KILIÇARSLAN DÖNEMİ |
1240 |
BABAÎ İSYANLARI |
1243 |
MOĞOLLAR(İLHANLILAR) (Büyük Kağanlı) |
1249 |
ÜÇ KARDEŞ SALTANAT DÖNEMİ(1249-1266) |
1291 |
CANDAROĞULLARI BEYLİĞİ |
1300 |
GİMRİ TÜRKLERİ |
1335 1341 |
ERETNALI’LAR (Eretna Oğlu Ali Bey) TACETTİN OĞULLARI BEYLİĞİ |
1347 |
KUTLU ŞAHLAR BEYLİĞİ |
1353 |
CANİK BEYLERİ(TAŞANOĞULLARI) |
1356 |
GÜMÜŞ’ÜN “GÜMÜŞ PAZARI” OLARAK BİLİNMESİ |
1360 |
ŞADGELDİ PAŞA BEYLİĞİ (Eretna Beyliği,Amasya Valisi) |
1378 1379 |
ARTUK-ÂBÂD /ARTUKÂBAD OLARAK BİLİNMESİ (Selçuklu Fethinden önce Kemari(Kimri) adlı bir Türk Boyu’nun buraya yerleşmesi ile,bu boydan Sadrettin Artuk et-Türkmani el-Kaymârî ilçeyi yönetmiştir) |
1381 |
KADI BURHANETTİN DÖNEMİ |
1390 |
GÜMÜŞ (Rum Eyaletine Bağlı,Nahiye Statüsünde o dönem için Vilayet) |
1393 |
BÖLGEDE OSMANLI EGEMENLİĞİ’NİN SAĞLANMASI |
1398 |
YILDIRIM BAYEZİD’LE OSMANLI İDARESİ |
1413 |
RUM BEYLERBEYLİĞİ |
1422 |
RUMİYYE VİLAYETİ BEYLERBEYLİĞİ (YÖRGÜÇ PAŞA DÖNEMİ) |
1482 |
SERASKER-İ AMASYA’YA BAĞLI VİLAYET-İ GÜMÜŞ |
1491 |
YERLEŞİM YERİNİN “HACIKÖYÜ” OLARAK ANILMASI |
1520 |
GAZİLER OVACIĞI İDARİ TAKSİMATI İÇERİSİNDE (Amasya’nın Batı Ovası) |
1530 |
RUM EYALETİ SINIRLARI İÇERİSİNDE |
1566 |
CELALİ İSYANLARI |
1568 |
GÜMÜŞ (KAZA)-KABAKOZ(NAHİYE) |
1538 |
ÇORUM-CANİK-ŞARKİ KARAHİSAR SANCAKLARINI İÇİNE ALAN BAĞIMSIZ BİR SANCAK SINIRLARI İÇERİSİNDE (Eyalet Merkezi olan,Sivas’la Bağları Kesilmiştir.1553’te Şehzade Mustafa olayından sonra tekrar Sancağa dönüştürülerek Sivas Vilayeti’ne Bağlanmıştır.) |
1576 |
KAZA-İ GÜMÜŞ mea(birlikte) HACIKÖY DİVAN-İ KÂRİM İDARİ ÜNİTESİ (Gümüş’e Tabidir. GÜMÜŞ bu dönemde 6602 Nüfusa ve 19 mahalleye sahiptir) |
1730 |
GÜMÜŞ mea HACIKÖY’Ü |
1785 |
ŞEHZADELER SANCAĞI SINIRLARI İÇERİSİNDE |
1847 |
AMASYA ve ÇORUM SANCAĞININ BİRLEŞTİRİLMESİ |
1850 |
GÜMÜŞHACIKÖY (Amasya ve Çorum Sancağı ile birlikte,Sivas Vilayetine bağlı Kaza) |
1864 |
GÜMÜŞHACIKÖY (1864 Vilâyet nizamnamesine göre, Sivas Vilâyetine bağlı Merzifon,Vezirköprü Osmancık,Havza,Mecitözü,Kazaları ile 6 Nahiye 80 Köy) |
1865 |
GÜMÜŞHACIKÖY (Sivas Eyaleti,Amasya Sancağına Bağlı Kaza ,Bu dönemde Gümüş,Maden-i Sim olarak geçmektedir) |
1867 |
GÜMÜŞ (Amasya ve Çorum Sancağı ile birlikte,Sivas Eyaletine bağlı Kaza) |
1871 |
MADEN-İ SİM’E (GÜMÜŞ) KAZA STATÜSÜ VERİLMESİ |
1880 |
GÜMÜŞHACIKÖY KAZASI |
1882 |
GÜMÜŞHACIKÖY DENİLMESİ (Mecitözü’ne de,Hacıköy denildiğinden) |
1883 |
GÜMÜŞ NAHİYE MERKEZİ’NİN GÜMÜŞHACIKÖY’E TAŞINMASI (Maden-i Sim adıyla Gümüş Bucağı,1883’te Hacıköy’e taşındı ve Gümüşhacıköy Denildi) |
1885 |
GÜMÜŞHACIKÖY’ÜN İLK DEFA DEVLET SALNAMESİNDE KAZA OLARAK GEÇMESİ (Vilayet Salnamelerinde ise “Gümüşhacıköy” ismine kaza olarak ancak h.1321(1903) tarihli Salnâme’de rast gelmekteyiz) |
1888 |
GÜMÜŞ’ÜN MÜLKİ İDARESİNİN HACIKÖY KAYMAKAMLARINA DEVRİ |
1892 |
GÜMÜŞ MADEN EMİNLİĞİ’NİN KALDIRILMASI |
1899 |
KAZA MERKEZİNİN HACIKÖY’DEN GÜMÜŞ’E NAKİL TALEBİNDE BULUNULMASI |
1915 |
GÜMÜŞHACIKÖY(KAZA) (Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönem,idari taksimatına göre, Nahiyeler ise Gümüşmadeni,Saraycık ve Hamamözü’dür.) |
1930 |
İLÇE ADININ VİLAYETİ UMUMİ MECLİSİNE “GÜMÜŞELİ” OLARAK DEĞİŞTİRİLMESİNİN TEKLİFİ |
16 ve 19.YÜZYILDA NAHİYE OLAN KÖYLER
Kabakoz(Kabaoğuz)-1530-Kanuni Sultan Süleyman Dönemi
Bağlı Olduğu İdari Birim:Gedegera(Vezirköprü ve Çevresi)-Canik Sancağı-Rum Eyaleti
(idari taksimatta Vezirköprü’ye bağlı olmasına rağmen, Gümüş maden eminliği emrine verilmiştir)
1865-Sultan Abdülaziz Dönemi Nahiyeler
Eslemez,Sallar,Saraycık,Kanlıcı(Kağnıcı)
Bağlı Olduğu İdari Birim : Gümüşhacıköy-Amasya-Sivas Vilayeti
(Bacakoğlu Köyü ,Saraycık’a bağlı kaza merkezidir)
COĞRAFİ YAPI VE ULAŞIM
Gümüşhacıköy İlçesi Orta Karadeniz Bölgesinin iç kısmında 35–36 doğu meridyenleri ile 40–41 kuzey paralelleri arasında yer alır. Deniz seviyesinden 810 metre yükseklikte olup, yüzölçümü 696,07 km2 dir.
Kuzeyinde Vezirköprü, Güneyinde Hamamözü, Doğusunda Merzifon ve Batısında Osmancık İlçesi vardır.
Amasya’ya 70 km., Merzifon’a 18 km, Hamamözü’ne 23 km ve Osmancık’a 35 km uzaklıktadır. Yazları sıcak ve kurak, kışları ilçe merkezinde ılıman ve yağışlı, yüksek kesimlerde soğuk ve kar yağışlı olarak geçer.
İlçe Merkezi Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesini İstanbul’a bağlayan Devlet karayolu üzerinde kuruludur.
İlçedeki dağlar genellikle orta yüksekliktedir. Kuzeyinde Canik Dağları’nın bir kolu olan Taşan Dağları, batı ve güneybatısında İnegöl Dağları vardır. En yüksek tepe 1864 metre yüksekliğindeki İnegöl tepesidir.
İlçe merkezi Taşan Dağları ile İnegöl Dağları arasında kalan geniş bir ovanın ortasında kurulmuştur.
Akarsular
İnegöl Dağlarından doğan Gümüş suyu, çevresindeki küçük çaylarla birleşerek Yeşilırmak’ın bir kolu olan TERSAKAN çayına karışır.
İnegöl Dağları’ nın batı tarafından doğan bir çay Hamamözü istikametinde Akpınar Suyu adını alır. Taşan Dağlarından doğan Karaköy çayı ile Pusacık çayları birleşerek Hacıpınar çayını oluştururlar. Osmancık İlçesinden geçen bu çay Kızılırmak’ a ulaşır.
TARIM VE HAYVANCILIK
İlçenin Arazi Varlığı Dağılımı
ARAZİ VARLIĞI |
ALANI (Da.) |
PAYI (%) |
Tarım Arazisi (Kullanılmayan Araziler Dahil) |
230.500 |
33,11 |
Çayır-Mera-Yaylak-Harman Yeri |
162.750 |
23,38 |
Orman Ve Fundalık |
283.438 |
40,72 |
İlçe-Köy Yerleşim Alanı |
7.893 |
1,13 |
Göletler-Su Yüzeyi Alanı |
2.465 |
0,35 |
Şehirlerarası, Köy Arazi Yolları |
6.022 |
0,87 |
Taşlık Kayalık Alan, Kuru Dere Yatakları |
3.000 |
0,43 |
TOPLAM |
696.067 |
100 |
Tarım Arazilerinin Kullanım Durumu
S.NO |
TARIM ARAZİSİNİN CİNSİ |
ALANI (da) |
PAYI (%) |
1 |
Tarla Ziraatı Arazisi |
193.179 |
83,8% |
2 |
Meyve Ziraatı Arazisi |
4.837 |
2,1% |
3 |
Sebze Ziraatı Arazisi |
1.250 |
0,5% |
4 |
Sera |
30 |
0,01% |
5 |
Nadas Arazisi |
13.872 |
6,0% |
6 |
Tarıma Elverişli Olup Kullanılmayan Arazi |
17.332 |
7,5% |
T O P L A M |
230500 |
100,0% |
Tarım Arazilerinin Sulama Durumu
Sıra No |
Arazinin Cinsi |
Alanı (dekar) |
Payı (%) |
1 |
Kuru Tarım Arazisi |
124.279 |
53,9% |
2 |
Sulanabilen Tarım Arazisi |
106.221 |
46,1% |
T O P L A M |
230.500 |
100,0% |
İlçenin Hayvan Varlığı
HAYVAN VARLIĞI |
|||
KÜMES HAY. |
İşletme Sayısı |
İşletme CİNSİ |
Sayısı (Adet) |
4 |
Tavuk -Ticari İşletme |
315.495 |
|
|
Tavuk-Kırsalda bulunan |
1.700 |
|
TOPLAM |
317.195 |
||
ARI VE ARI ÜRÜNLERİ |
İşletme Sayısı |
İşletme CİNSİ |
Sayısı (Adet) |
16 |
Arılı Kovan |
2.191 |
|
BÜYÜKBAŞ |
İşletme Sayısı |
İşletme CİNSİ |
Sayısı (Adet) |
1,546 |
Sığır |
19.612 |
|
Manda |
468 |
||
TOPLAM |
20.080 |
||
KÜÇÜKBAŞ |
İşletme Sayısı |
İşletme CİNSİ |
Sayısı (Adet) |
145 |
Koyun |
14.081 |
|
Keçi |
2.937 |
||
TOPLAM |
17.026 |
6. NÜFUS
2019 yılı Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Veri Tabanı sonuçlarına göre Gümüşhacıköy nüfusu 23.402. dür. Bu nüfus, 11.804 erkek ve 11.598 kadından oluşmaktadır.
Yüzde olarak ise: %50,44 erkek, %49,56 kadındır.
İlçeye bağlı 42 köy, İlçe merkezinde altı ve Gümüş beldesinde altı mahalle mevcuttur.
GÜMÜŞHACIKÖY MAHALLE NÜFUSLARI
Yıl |
İlçe |
Mahalle Adı |
Mahalle Nüfusu |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Artıkabat Mah. |
5.333 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Hacıyahya Mah. |
2.872 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Saray Mah. |
2.285 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Cumara Mah. |
2.034 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Çay Mah. |
950 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Adatepe Mah. |
767 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Camikebir Mah. |
370 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Irgat Mah. |
286 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Şıhlar Mah. |
136 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Tekke Mah. |
102 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Ağcadede Mah. |
92 |
2019 |
Gümüşhacıköy |
Yenicami Mah. |
54 |
YILLARA GÖRE GÜMÜŞHACIKÖY NÜFUSU
Yıl |
Gümüşhacıköy Nüfusu |
Erkek Nüfusu |
Kadın Nüfusu |
2019 |
23.402 |
11.804 |
11.598 |
2018 |
23.734 |
11.867 |
11.867 |
2017 |
22.812 |
11.176 |
11.636 |
2016 |
22.941 |
11.085 |
11.856 |
2015 |
22.943 |
11.063 |
11.880 |
2014 |
23.254 |
11.213 |
12.041 |
2013 |
23.463 |
11.384 |
12.079 |
2012 |
23.673 |
11.531 |
12.142 |
2011 |
24.149 |
11.719 |
12.430 |
2010 |
24.806 |
12.072 |
12.734 |
2009 |
25.235 |
12.317 |
12.918 |
2008 |
25.823 |
12.554 |
13.269 |
2007 |
25.632 |
12.473 |
13.159 |
İKLİM
İlçede, geçiş bölgesi iklimi egemendir. Genellikle ılıman olan iklim bazen Karadeniz, bazen de İç Anadolu’nun karasal iklimi niteliklerini gösterir. Yazları sıcak ve kurak, kışları ilçe merkezinde ılıman ve yağışlı, yüksek kesimlerde soğuk ve yağışlı olarak geçer. Orman bitki örtüsü genellikle kayın, meşe, karaağaç ve çeşitli çamların bulunduğu ormanlardan oluşur.
Kış aylarında yaz aylarından çok daha fazla yağış düşmektedir. Gümüşhacıköy ilinin yıllık ortalama sıcaklığı 11.0 °C 'dır. Yıllık ortalama yağış miktarı: 435 mm
20.4 °C sıcaklıkla Temmuz yılın en sıcak ayıdır. Ocak ayında ortalama sıcaklık 0.5 °C olup yılın en düşük ortalamasıdır.
DOĞAL GÜZELLİKLER
Amasya Gümüşhacıköy ve çevresinde milattan sonra 140 yılı civarında bölgede Roma İmparatorluğu’nun hüküm sürdüğü görülür. Bu yıllarda bölgede kurulan kent Etonia’dır. Etonia dönemin en önemli kentlerinden biridir. Sonraki dönemlerde, 15’inci yüzyılda zamanın beylerinden Celalettin Bey’in hüküm sürdüğü görülür. Osmanlı döneminde bölgedeki gümüş madenlerinin işletmesi Köprülü Mehmet Paşa’nındır. Mehmet Paşa bu bölgede yaşar ve kervansaray, bedesten, hamam ve cami inşa ettirir. Yapıların inşası 1661 yılına kadar sürer. Bu tarihi dönemlerden günümüze ulaşan pek çok eser ilçede ziyarete açıktır.
GÜMÜŞHACIKÖY SAAT KULESİ
Amasya ilinin Gümüşhacıköy ilçesinde bulunan saat kulesi. 1900 yılında dikilen orijinal kule 1943 yılındaki deprem sırasında yıkılmış, 1948'de aynı yerde ahşap bir kule daha inşa edilmiş, 1971'de bu kule yol çalışmaları kapsamında yıkılarak bir kule daha inşa edilmişse de bu kule de yıkılmış ve 2009 yılında günümüzdeki kule dikilmiştir.
SPOR
Spor Salonu
Maliye hazinesine kayıtlıyken 02.05.2007 tarihinde 9889 m2 müdürlüğümüze tahsis edilmiş alanda yer almaktadır. Spor salonu Köylere Hizmet Götürme Birliği Başkanlığı ve Spor Toto katkılarıyla yaptırılmış olup 2011 Nisan ayında kesin kabulü yapılarak Müdürlüğümüze teslim edilmiştir.
Şehir Stadı
İlçemizin Hacıyahya Mahallesi Suluğun Köprü mevkiinde ilçe merkezine 3 km uzakta 33.740 m2lik taşınmaz üzerine 1983 -1984 futbol sezonunda Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü, İlçe Belediyesi ve Gümüşhacıköy Sporun gayretleri ile açılmıştır. 2015 Yılı itibariyle Kaymakamlık ve Belediyemizce çevre düzenlenmesi ve Rahvan at yarışlarına uygun kulvarlar yapılmıştır. Ayrıca Stat çevresi Kaymakamlığımızca tel örgü ile çevrilerek, Stat içi çimlendirme çalışmaları yapılmıştır. Uluslararası Geleneksel Okçuluk Festivalleri de yeni oluşturulan bu alanda yapılmaktadır.
Aktif Spor Kulüpleri ve Sporcu Sayıları
SPOR DALI |
KULÜP ADI |
LİSANSLI SPORCU |
FAAL SPORCU |
FAAL OLMAYAN SPORCU |
FUTBOL |
GÜMÜŞHACIKÖY SPOR KULÜBÜ DER. |
25 |
25 |
0 |
VOLEYBOL |
GÜMÜŞHACIKÖY SPOR KULÜBÜ DER. |
31 |
0 |
31 |
BRİÇ |
GÜMÜŞHACIKÖY SPOR KULÜBÜ DER. |
8 |
0 |
8 |
GELENEKSEL OKÇULUK |
GÜMÜŞ YAY GELENEKSEL OKÇULUK EĞİTİM VE KÜLTÜR DERNEĞİ |
2 |
2 |
0 |
GELENEKSEL SPOR DALLARI |
GÜMÜŞ YAY GELENEKSEL OKÇULUK EĞİTİM VE KÜLTÜR DERNEĞİ |
2 |
0 |
2 |
GÜREŞ |
GÜMÜŞ SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ |
21 |
21 |
0 |
ENGELLİ BASKETBOL |
HAYAT ENGELLİLER GENÇLİK VE SPOR KULÜBÜ DERNEĞİ |
42 |
13 |
29 |
RAHVAN AT KOŞUSU |
GÜMÜŞHACIKÖY RAHVAN AT YETİŞTİRİCİLİK VE BİNİCİLİK KULÜBÜ |
7 |
3 |
4 |
TESCİLLİ SPOR KULÜPLERİ
1 |
Gümüş Spor Kulübü |
2 |
Gümüşhacıköy Spor Kulübü |
3 |
Gümüşhacıköy Hayat Engelliler Spor Kulübü Derneği |
4 |
Gümüşhacıköy Gümüş Yay Geleneksel Okçuluk Eğitim ve Kültür Derneği |
5 |
Gümüşhacıköy Motor Sporları ve Of Road Spor Kulübü |
6 |
Gümüşhacıköy Rahvan At Yetiştiricilik ve Binicilik Kulübü |
Güreş Alanında İlçemizin Gururları
Gümüş Spor Kulübü antrenörü Milli Güreşçimiz Ziya Kanbur’ un antrenörlüğünü yaptığı sporcu öğrencilerimizden;
Muhsin Barbak 2018 yılı 11 yaş Türkiye ikincisi,
Alper Turan 2018 yılı 13/14 yaş Türkiye birincisi, 2017 yılı 11 yaş Türkiye birincisi,
Emircan Çolak 2015-2016 yılı Türkiye üçüncüsü, 2017/2018 yılı Türkiye ikincisi, 2017/2018 yılı 14/15 yaş Avrupa üçüncüsü,
Ahmet Yücel 2013-2014-2015-2016-2017-2018 yılları Türkiye birincisi, 2017 minikler Avrupa üçüncüsü, 2018 yıldızlar dünya üçüncüsü,
Harun Kılıç 2015 yılı Türkiye ikincisi 2016 yılı Türkiye ikincisi,
Necip Arda uysal 2017 yılı 14-15 yaş Karadeniz bölge ikincisi,
Mehmet Buğra Erol 2018 yılı 14-15 yaş Karadeniz bölge ikincisi,
Bünyamin Yücel 2013 yılı 14-15 yaş Türkiye şampiyonu,
Mücahit Çinkaya 2020 yılı 17-18 yaş Karadeniz bölge ikincisi,
Samet Başak 2020 yılı 13-14 yaş Karadeniz bölge birincisi,
Emirhan Kartal 2020 yılı 13-14 yaş Karadeniz bölge üçüncüsü unvanlarını almışlardır.
EĞİTİM
2.Meşrituyetten sonra İlçemizde muallim mekteplerinden mezun olan öğretmenler gelmeye başladılar. Bunlarında sayıları çok azdı. Eğitim için ayrılmış belirli bir bütçe yoktu. Halktan Maarif parası alınmak suretiyle öğretmenlerin maaşı ödenirdi. Maarif işlerine gelir sağlamak amacı ile 1907 yılında İlçe Kaymakamı Tahir Bey’in ve halkın gayreti ile 2010 yılında yıkılan MAARİF HAMAMI yaptırılarak geliri Eğitim amacı ile kullanıldı.
1928 yılından itibaren Eğitim-Öğretim tek çatı altında toplanarak teşkilatlandırıldı. Saray mahallesinde açılan Kemal Paşa Okulu bünyesinde İlçe Maarif memurluğu da 1928 yılında göreve başladı. Maarif memuru aynı zamanda bu okulun müdürü idi. İlçemize ilk atanan maarif memuru Erzurum Muallim Mektebi mezunu Horosan doğumlu HAYDAR ARAS ‘tır.
12.10.1983 tarihinde kabul edilen 2917 sayılı kanunun 18. Maddesine eklenen ek birinci madde ile İlköğretim Müdürü deyimi İlçe Milli Eğitim müdürü olarak değiştirilmiştir.
Milli Eğitim Müdürlüğüne Bağlı Okullarımız
1 Anaokulu Müdürlüğü- 8 İlkokul( 2 adet Köy İlkokulu dahil)- 7 Ortaokul (2 İmam Hatip Ortaokulu Dahil)- 5 Ortaöğretim(1 adet Mesleki Eğitim Merkezi Dahil)- 2 adet yaygın eğitim kurumu - 1 adet Erkak Öğrenci yurdu- 1 adet Motorlu taşıt kurucu kursu – 3 adet rehabilitasyon merkezi ile toplamda 28 kurum mevcuttur. Toplamda 3035 öğrenci 213 şubede 330 öğretmen eşliğinde eğitim görmektedir. Ortaokul akademik başarımız Türkiye ve İl ortalaması üzerinde olup Üniversite akademik başarı oranımız % 21 in üzerindedir.
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇESİNDE |
1 Anaokulu |
8 İlkokul |
7 Ortaokul |
4 Ortaöğretim 0kulu |
1 Mesleki Eğitim Merkezi |
1 Halk Eğitim Merkezi |
1 Öğretmenevi |
1 Özel Yurt |
1 Özel Motorlu Taşıt Sürücü Kursu |
3 Özel Rehabilitasyon Merkezi |
MESLEK YÜKSEKOKUL MÜDÜRLÜĞÜ
İlçe geneli 1 adet Yüksekokul mevcut olup, Gümüşhacıköy Hasan Duman Meslek Yüksekokulu Amasya Üniversitesine bağlı olarak 2010 yılında kurulma kararı alınmıştır ve 2011-2012 yılında Bankacılık ve Sigortacılık, Maliye bölümleri ile eğitim ve öğretime başlamıştır. Günümüzde mevcut bölümlere ek olarak Menkul Kıymetler ve Sermaye Piyasası Programı da uygulanmaktadır.
TURİZM
Gümüşhacıköy gezilecek yerler listesi
Köprülü Mehmet Paşa Camii
Caminin yapımı 1660’ta tamamlanmıştır. Köprülü Mehmet paşa yapıyı inşa ettirmiştir. Kagir olarak yapılmıştır. Sonraki dönemde Mehmet Paşa’nın torunu Hafız Ahmet Paşa’nın oğlu Abdülbaki Bey yapıyı genişletmiş ve onarmıştır. Caminin minare ve kubbe bölümleri 1943 yılında bir deprem sonucu yıkılmıştır. Bu olaydan sonra alana bir namazgah eklenmiştir. Bu yıllarda caminin tamamı yıkılmış ve yerine günümüze ulaştığı haliyle bugünkü yapı inşa edilmiştir.
Darphane Camii
Darphane Camii, ilçeye bağlı Gümüş mahallesindedir. Selçuklu Devleti ve Osmanlı İmparatorluğu darphanelerini burada kurmuştur. Bunda gümüş madeni çıkarılmasının da etkisi vardır. Darphane binası sonraki yıllarda cami olarak kullanılmıştır. Tarihi yapı görülmeye değer bir mirastır.
Kervansaray ve Bedesten
Köprülü Mehmet Paşa burada yaşamaya başlayıp gümüş madenlerini işletirken 1669 yılında bu alanı yaptırmıştır. Kervansaray olarak planlanmıştır ve kagir yapıdadır. Sonraki yıllarda alan bedesten olarak kullanılmış ve ona göre onarılmıştır. Dört kapılı yapı dikdörtgen şeklinde ve 82 metreye 9 metre boyutundadır.
Saat Kulesi
Saat Kulesi, Bedesten’in doğu tarafında kemerin üzerinde inşa edilmiştir. Yapı Ali Rıza Bey tarafından 1898 yılında yaptırılmıştır. Bölgede 1939 yılında yaşanan bir deprem sonucu zarar görmüş ve sonraki yıllarda yaşanan depremle yıkılmıştır. Bölgede yaşayanların desteği ile 1971 yılında tekrar yapılmıştır. İlk hali ahşap olan yapının bugün ahşap malzemeli değildir.
Yörgüç Rüstem Paşa Camii
Yörgüç Rüstem Paşa Camii, Gümüş Mahallesinde bulunur. Yapıya ismini veren Rüstem Paşa tarafından 1429 yılında inşa ettirilmiştir. 1945’te onarılmıştır fakat 1996 yılında yaşanan depremden hasar görmüştür. Daha sonra restore edilerek hizmete girmiştir.
Maden Hamamı
Maden Hamamı ilçenin Çay Mahallesi’nde yer alır. Zamanında burada yaşayan Rumlar tarafından 1820 yılında inşa edilmiştir. Yapıyı inşa eden Nazari Usta’dır. Nazari Usta Yörgüç Rüstem Paşa Camii’nin minaresinin de ustasıdır. İlk halini koruyan yapı günümüzde de hizmete açıktır.
Haliliye Medresesi
Haliliye Medresesi Gümüş mahallesinde bulunur. 1413 yılında Çelebi Sultan Mehmet zamanında yaptırılmıştır. Dönemin Beylerbeyi Halil Paşa inşa ettirmiştir. Kare şeklinde tasarlanan yapının avlusu kapalıdır. Arka tarafında odalar ve dershaneler bulunur. Haliliye Medresesi döneminde yüksek öğretim vermiş ve birçok öğretim görev yapmasıyla öne çıkan eğitim kurumlarından olmuştur.
Manastır
Manastır ilçenin Gümüş Mahallesi’ndedir. 1840 yılında inşa edilmiştir. O dönemde bölgede yaşayan Rumlar yaptırmıştır. Sonraki dönemde Rumlar mübadele ile bölgeden göçmüştür. O tarihten itibaren manastır kullanılmamış ve bakımsız halde günümüze ulaşmıştır.
Ayrıca Uluslararası Geleneksel Okçuluk Festivali, Ulusal Motor Sporları Süper Enduro Yarışları, Ulusal Rahvan At yarışları ve Ulusal Karakucak Güreşleri yapılmakta olup, çok sayıda izleyici ilçemizi ziyarete gelmektedir.
YEMEK KÜLTÜRÜ
Sıkma Tarhana Çorbası
Toyka Çorbası
Çatal Çorba (Çatal aşı)
Kesme Hamur Çorbası (İbik Çorba)
Helle Çorbası
Bıdıklı Çorba
Topal Börülce Çorbası
Sakala Çarpan Çorba
Bütün Yarma Çorbası (Ayran Çorbası)
ET YEMEKLERİ
Keşkek
Mumbar - İşkembe
Pastırma Gağelleme
Yoğurtlu Akciğer Kavurma
Bütün Et
Hamur Yahnisi
Ayva Gallesi
Şıngır Kebabı
Kipe
SEBZE YEMEKLERİ
Bakla Dolması
Madımak
Pancar
Patlıcan Pehli
Patlıcan Silkme
Patlıcan Oturtma
Patlıcan Kurusu Yemeği
Patlıcan Turşusu Cilbiri
Mücver
Etli Bamye
Taze Fasulye Kavurması
Kurutulmuş Dilme Fasulye Yemeği
Pirpirim (Semizotu)
Soğan Mıhlaması
Bat
Kabak Kabuğu Kavurması
Kabak Çırpma
HAMUR İŞLERİ
Puaça
Kaypak (Piruhi)
SiniSu Böreği
Sini Böreği
Köy Böreği
Yakasal Böreği
İşkefe Böreği
Nohudulu Amasya Çöreği
Burmalı Amasya Çöreği
Yağlı (Katmer)
Kete
Eli Böğründe
Gömbe
Döndürme
Yanuç
Hengel
Pişi
Cırıkta (Akıtma-cızlak)
Ekmek Aşi (Papara)
PİLAVLAR
Erişteli Pilav
Kabak Kabuklu Pilav
Mercimekli Pilav
İç Pilav
Patlıcanlı Pilav
Süzme Bulgur Pilavı
TATLILAR
Paluze
Dene Hasudası
Tırtıl Baklava
Kalbura Bastı (Halbur tatlısı)
Kuymak
Şeker Böreği (Un Kurabiyesi)
Yoka Tatlısı
Elma Tatlısı
Vişneli Ekmek
Höşmerim
Pekmezli Yumurta
Elma Hoşafı
Unutma Beni
Teltel (Pişmaniye)
Gömlek Kadayıfı
GÜMÜŞHACIKÖY DE KEŞKEK KÜLTÜRÜ
Bayramların en önemli özellikleri arasında, ailenin bir araya gelmesini sağlayan keşkek, mutfak kültürünün üretimi olmasının yanı sıra, dini bir günün ritüeli haline gelmiştir. Bayram ve keşkek birbirini tamamlayıcı bir kültür ürünü olarak kabul edilmiştir. Gümüşhacıköy’de bayram demek keşkek demektir. Bayramda keşkek yemek gelenek haline gelmiştir.
İlçemizde, çömlek adı verilen derin ve iki tarafından kulplu, şişkince toprak kaplarda, kara fırın diye bilinen odun fırınlarında bir gece önceden fırına sürülmek suretiyle pişirilmektedir. Yani bayram sabahı yenilecek keşkek, arefe günü akşamı fırına sürülür.
Bütün aile bir araya gelerek tüketmektedir. Hatta kimi zaman aile birlikteliğini keşkek sağlar. Bayram namazından çıkanlar, namaz çıkışında çömleklerini alır ve evlerine giderler. Eğer keşkek çömleği eve yakın mahalle fırınlarına konulmuşsa, erkekler bayram namazından gelene kadar evin hanımları keşkek çömleklerini getiriler.
Gümüşhacıköy keşkeğini, diğer yörelerdeki keşkeklerden ayıran özelliklerden biri de fırından çıkarıldıktan sonra, yörede ‘çalma’ tabir edilen karıştırma işlemine tâbi tutulmasıdır. Sakız kıvamına gelinceye kadar, malzemenin tamamı dene (tane) olmaktan çıkıp, birbirine karışmak suretiyle bulamaç haline gelinceye kadar bu işleme devam edilir. Servis sırasında üzerine dökülen salçalı tereyağı sosu da bu yemeğin süsüdür.